17/03/2025
Καταναλώτρια από τη Λιθουανία αγόρασε υποδήματα αξίας 730 ευρώ από ελληνικό διαδικτυακό κατάστημα. Το προϊόν δεν την ικανοποίησε ποιοτικά.
Τι είναι ο γεωγραφικός αποκλεισμός/περιορισμός;
Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και η αύξηση των μετακινήσεων εντός της Ε.Ε. είχαν ως αποτέλεσμα να διευκολυνθεί η πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες και να ενισχυθεί η διαφάνεια στην αγορά. Ωστόσο, σε πολλές περιπτώσεις, εξακολουθούν να υπάρχουν εμπόδια και οι επιχειρήσεις επιβάλλουν μονομερείς και αδικαιολόγητους περιορισμούς ή εφαρμόζουν διαφορετικούς όρους σε δυνητικούς πελάτες με βάση την υπηκοότητα ή τον τόπο κατοικίας τους. Μολονότι μπορεί να υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες η διαφορετική μεταχείριση οφείλεται σε αντικειμενικές και επαληθεύσιμες διαφορές στην κατάσταση των πελατών, ο αδικαιολόγητος γεωγραφικός αποκλεισμός και άλλες μορφές διακρίσεων με βάση την υπηκοότητα ή τον τόπο κατοικίας αντιβαίνουν σαφώς στις αρχές της Συνθήκης Ε.Ε.. Τα μέτρα αυτά, που συνιστούν τον λεγόμενο γεωγραφικό αποκλεισμό (geo blocking), περιορίζουν άμεσα ή έμμεσα την πρόσβαση των καταναλωτών σε διασυνοριακές προσφορές, με αποτέλεσμα υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές ορισμένων κρατών μελών και πρόσβαση σε περιορισμένο εύρος προϊόντων, υπηρεσιών και ψηφιακού περιεχομένου, άρα λιγότερες ευκαιρίες για ορισμένους Ευρωπαίους καταναλωτές στο εσωτερικό της ενιαίας αγοράς.
Πότε αντιμετωπίζουμε γεωγραφικό αποκλεισμό ως καταναλωτές και τι συνέπειες έχει τις τιμές;
Όπως επισημαίνει η Αν. Συνήγορος Καταναλωτή και Διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας κ. Αθηνά Κοντογιάννη «Είναι πολύ συχνό το φαινόμενο καταναλωτές, ιδίως από τα μικρότερα κράτη μέλη να αντιμετωπίζουν αδικαιολόγητα προβλήματα κατά την παραγγελία αγαθών, υπηρεσιών ή ψηφιακού περιεχομένου (μουσικής, ταινιών, ψηφιακών παιχνιδιών, λογισμικού κλπ.) από άλλα κράτη μέλη της E.Ε.. Οι συνηθέστερες περιπτώσεις γεωγραφικού αποκλεισμού ή περιορισμού που αναφέρονται από τους Ευρωπαίους καταναλωτές είναι κυρίως οι εξής:
Όλα αυτά τα εμπόδια περιορίζουν ή και ακόμη ακυρώνουν τον ανοικτό χαρακτήρα της ενιαίας αγοράς, την πρόσβαση όλων των Ευρωπαίων καταναλωτών στις ίδιες ευκαιρίες ποιότητας και τιμής μέσω ηλεκτρονικών αγορών και, τελικά, ”αποτελούν παράγοντα ανάσχεσης της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας”.
Τα αποτελέσματα της έρευνας
Στο πλαίσιο αυτό το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, συμμετέχοντας στη σχετική πρωτοβουλία του Δικτύου των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή, διενήργησε έρευνα, από 26 Φεβρουαρίου 2016 έως 18 Μαρτίου 2016 για τον γεωγραφικό αποκλεισμό στην Ελλάδα. Από την έρευνα αυτή, με τη συμμετοχή Ελλήνων καταναλωτών, προέκυψαν τα ακόλουθα στοιχεία:
Σύμφωνα με τομεακή έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το ηλεκτρονικό εμπόριο, που δημοσιοποιήθηκε στις 21.3.2016, οι έμποροι λιανικής σε ποσοστό 38% και ψηφιακού περιεχομένου σε ποσοστό 68% εφαρμόζουν γεωγραφικό αποκλεισμό σε καταναλωτές που βρίσκονται σε άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε..
Τα στοιχεία αυτά προωθήθηκαν από το Ευρωπαϊκό Κέντρο καταναλωτή Ελλάδας προς το Δίκτυο των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή, προκειμένου να ληφθούν υπόψη στο πλαίσιο της Στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά. Στο πλαίσιο αυτό προωθείται η ανάληψη νομοθετικών πρωτοβουλιών, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, και ιδίως την αναθεώρηση της Οδηγίας 2006/123/ΕΚ «σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά» αλλά και της Οδηγίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο, προκειμένου να εξαλειφθεί ο αδικαιολόγητος γεωγραφικός αποκλεισμός εντός της ενιαίας αγοράς, προς όφελος όλων των καταναλωτών.